Τι είναι οι διαταραχές λόγου προσχολικής ηλικίας;

Αφορά παιδιά προσχολικής ηλικίας (3 έως 5 ετών) με διαταραχές λόγου που μπορεί να δυσκολεύονται στην κατανόηση του λόγου και στην συζήτηση.

 

Eνδείξεις και συμπτώματα γλωσσικών διαταραχών στην προσχολική ηλικία

Κάποια παιδιά δυσκολεύονται στην κατανόηση και αντίληψη της γλώσσας. Μπορεί να δυσκολεύονται:

  • Να κατανοήσουν χειρονομίες
  • Να ακολουθήσουν οδηγίες
  • Να απαντήσουν σε ερωτήσεις
  • Να αναγνωρίσουν  αντικείμενα και εικόνες
  • Να διατηρήσουν τη σειρά τους κατά τη συνομιλία τους με τους άλλους

Κάποια ίσως παρουσιάζουν δυσκολίες κατά την ομιλία τους και την έκφραση της γλώσσας. Μπορεί να δυσκολεύονται:

  • Να κάνουν ερωτήσεις
  • Να κατονομάσουν αντικείμενα
  • Να χρησιμοποιήσουν χειρονομίες
  • Να συνδυάσουν τις λέξεις μέσα σε προτάσεις
  • Να μάθουν τραγούδια και στίχους με ομοιοκαταληξία
  •   Να χρησιμοποιήσουν σωστά αντωνυμίες, «αυτός» ή «αυτοί»
  • Να ξεκινήσουν και να διατηρήσουν μια συζήτηση/συνομιλία

Ορισμένα παιδιά ακόμα δυσκολεύονται τόσο στην κατανόηση, όσο και στην έκφραση της γλώσσας.

Κάποια επίσης δυσκολεύονται στην πρώιμη ανάγνωση και γραφή, όπως:

  • Να κρατήσουν το βιβλίο σωστά
  • Να κοιτάζουν τις εικόνες στο βιβλίο και να γυρίσουν τις σελίδες
  • Να αφηγηθούν μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος
  • Να κατονομάσουν γράμματα και αριθμούς
  • Να μάθουν την αλφαβήτα

 

 

Τι συμβαίνει όταν το παιδί μου μιλάει περισσότερες από μία γλώσσες;

Το παιδί δεν αποκτά τη γλωσσική διαταραχή εξαιτίας της εκμάθησης μιας δεύτερης γλώσσας. Δεν θα μπερδευτεί/δυσκολευτεί το παιδί σας  αν στο σπίτι μιλάει περισσότερες από μία γλώσσες. Μιλήστε στο παιδί σας στη γλώσσα που γνωρίζεται καλύτερα.

 

Πώς εκτιμώνται οι γλωσσικές διαταραχές της προσχολικής ηλικίας;

Οι λογοθεραπευτές συνήθως αποτελούν μέλος μιας ομάδας. Η ομάδα αυτή απαρτίζεται από τους γονείς, το δάσκαλο του παιδιού και άλλους επαγγελματίες. Η ομάδα των ειδικών παρατηρεί αν οι γλωσσικές ικανότητες του παιδιού σας είναι αντίστοιχες με το ηλικιακό του επίπεδο και ο λογοθεραπευτής καθορίζει τοθς γλωσσικούς τομείς που δυσκολεύεται το παιδί.